Kerncentraleproject voor Sarens met SGC 250

Kerncentraleproject voor Sarens met SGC 250Sarens SGC 250 super heavy lift hijskraan

De internationale heavy lift en transportspecialist Sarens heeft aangegeven zijn nieuwe SGC 250 super heavy lift-ringkraan te onthullen voor een kerncentraleproject in het Verenigd Koninkrijk.

Het gaat om een ​​contract van vier jaar ter waarde van 20 miljoen Britse pond voor de bouw van de fabriek in Hinkley Point in Somerset, in het zuidwesten van Engeland. Sarens zal werken voor joint-venture klanten Bouygues Travaux Publics of France en Laing O’Rourke Construction of the UK.

Mark Rowlands, projectmanager van Sarens, zei: “Hinkley Point is een uiterst prestigieus project, niet alleen in het VK en Europa, maar ook wereldwijd. De ogen van de wereld zullen toekijken hoe Sarens presteert. ”

Het materieel zal onder andere bestaan uit prefabriceerde betonelementen, staalconstructies en reactorapparatuur, variërend van 50 tot 1.150 ton met een radius tot 165 meter. Een Terex Demag CC 2800 zal ook ter plaatse zijn om te fungeren als een hijskraan.

Met een maximale laadmomentclassificatie van 250.000 ton-meters is de SGC 250 het vlaggenschip van de Sarens-vloot. Het wordt over land vervoerd op ongeveer 280 vrachtwagens vanuit Gent in België. Smalle wegen rondom de site betekenen dat er slechts ongeveer 10 vrachtwagens per dag de site kunnen betreden dus is er een speciaal gebouwde toegangsweg gepland, aldus Sarens.

Op het terrein wordt 6 km spoorbaan aangelegd zodat de kraan tussen drie hijslocaties kan bewegen zonder te moeten worden gedemonteerd. Op het terrein zullen ook 52 torenkranen aanwezig zijn. Om verstoring van deze en andere constructiewerkzaamheden tot een minimum te beperken, opereert de SGC 250 mogelijk ‘s nachts. Hiervoor zal het worden uitgerust met een systeem om botsingen te vermijden. Een andere uitdaging voor nachtelijk werken is de behoefte aan licht die in dit geval een beschermde soort zal verstoren – de lokale vleermuispopulatie.

Overig nieuws