Franse verhuurders moeten ‘zich verzetten tegen boeteclausules’

Hervé RebelloHervé Rebello, directeur DLR, op de Rental Day conferentie tijdens Intermat.

Franse verhuurbedrijven kunnen profiteren van verbeterde marktomstandigheden, maar ze moeten professioneler zijn met schriftelijke contracten en aanvullende diensten zoals leveringen van apparatuur, zei Hervé Rebello, directeur van DLR, de Franse verhuur- en distributeursvereniging.

Rebello, sprekend op de Rental Day-conferentie op Intermat, zei dat verhuurbedrijven geen 100 paginacontracten moeten ondertekenen zonder de consequenties te kennen: “We kunnen niet accepteren dat we een contract ondertekenen zonder ze te begrijpen, we moeten heel professioneel zijn.”

“Steeds meer klanten vragen om financiële boetes bijvoorbeeld wanneer de apparatuur een uur lang niet meer werkt. In deze nieuwe contracten zien we boeteclausules, het is een praktijk die komt van de industrie. We moeten ons sterk verzetten tegen dat soort contracten.”

Hij zei dat de Franse huurmarkt erosie van de prijzen bleef zien, een trend die niet wordt geholpen door het aanbieden van gratis diensten zoals materieeltransport. “Sinds 2008 hebben we een enorme prijsdaling laten zien en verliezen elk jaar ongeveer 2%. Het is een grote, grote uitdaging.”

Maar niet alleen de Franse huurmarkt ervaart hierin een uitdaging. Ook Nederlandse verhuurders hebben vaak hetzelfde probleem dat opdrachtgevers de huur stop willen zetten bij b.v. een storing.

Rebello zei dat dit probleem verder werd verergerd door lange betalingsvoorwaarden of zelfs niet-betaling; “We moeten stoppen met het leveren van apparatuur zonder een aankooporder, want het gevolg is dat u niet wordt betaald.”

Overig nieuws