Speedy voelt impact corona

Kantoor en schoolKantoor en school

Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde verhuurbedrijf Speedy Hire begint aan het einde van een sterk boekjaar de impact van de pandemie van het coronavirus te voelen.

Volgens een handelsupdate die werd uitgebracht voorafgaand aan de aankondiging van de jaarresultaten van het bedrijf, zijn de activiteiten in de markt begonnen te dalen. Dientengevolge verwacht Speedy dat de aangepaste winst voor belastingen voor het volledige jaar iets lager zal zijn dan de eerder voorspelde £ 37 miljoen.

Op dit moment blijven de 200 depots van Speedy open en operationeel, en de centrale serviceteams beginnen thuis te werken.

Russell Down, de CEO van Speedy, zei: “Hoewel Covid-19 enige financiële impact begint te krijgen op het bedrijf, ben ik verheugd te kunnen melden dat de groep de afgelopen 12 maanden een positief momentum heeft gehad.

De groepsomzet zal naar verwachting met ongeveer 3,5% toenemen in vergelijking met het voorgaande jaar.

Daarbinnen zullen de inkomsten uit verhuur en diensten naar verwachting met respectievelijk ongeveer 1,5 en 6% groeien, waarbij de huurinkomsten van MKB-klanten met meer dan 25% zullen stijgen als gevolg van de strategische focus van het bedrijf op het diversificeren van zijn klantenbestand .

Speedy heeft in de loop van 2019 ongeveer £ 55 miljoen in zijn vloot geïnvesteerd om de beschikbaarheid en de landelijke servicebelofte van het bedrijf te ondersteunen.

Wat de toekomst betreft, zei Speedy dat de volledige impact van het coronavirus afhangt van de lengte en de ernst van de verstoring van de activiteiten op de markt. Het bedrijf blijft de situatie nauwlettend volgen.

Het bestuur heeft preventieve plannen en maatregelen opgesteld om op de crisis te reageren. Erkend wordt echter dat aanvullende maatregelen waarschijnlijk nodig zullen zijn naarmate deze onvoorspelbare situatie zich ontwikkelt. Daartoe maakt het bestuur verdere plannen om zowel de kaspositie van het bedrijf te beschermen als een solide balans te behouden, terwijl het zijn personeelsbestand wil behouden.

Down zei: “We opereren in een onzekere macro-omgeving en onze eerste prioriteit is het welzijn van onze collega’s, klanten en gemeenschappen. Het management heeft robuuste noodplannen, die voortdurend worden bijgewerkt naarmate de situatie evolueert.”

Overig nieuws