Herc rapporteert sterk derde kwartaal

Het Amerikaanse verhuurbedrijf Herc – voorheen Hertz Equipment – heeft een sterk derde kwartaal gerapporteerd.

De totale inkomsten voor de negen maanden tot eind september waren 13,6 procent lager op 1,26 miljard dollar. De huurinkomsten hielden beter stand dan de verkopen met $ 1,12 miljard, een daling van ongeveer 10 procent, terwijl de winst vóór belastingen over de periode $ 49,1 miljoen bedroeg, vergeleken met $ 10,4 miljoen in dezelfde periode van 2019. Dit was echter na een afschrijving van $ 9,5 miljoen.

De boost kwam van een scherpe daling van de rentekosten die in totaal ongeveer $ 76 miljoen bedroegen. De investeringsuitgaven voor de verhuurvloot bedroegen in totaal $ 273 miljoen, een daling ten opzichte van $ 506,7 miljoen vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van de vloot is met drie maanden gestegen tot 47 maanden.

Op weg naar het derde kwartaal bedroegen de totale inkomsten $ 456 miljoen, ongeveer 10 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Terwijl de winst vóór belastingen vertienvoudigde van het niveau van vorig jaar op $ 51,1 zijn dit vooral de lagere rentekosten, maar ook de lagere overheadkosten.

Chief executive Larry Silber zei: “Het volume verbeterde opeenvolgend gedurende het derde kwartaal, aangezien veel van onze markten zich gestaag herstelden van de impact van Covid-19 en de normale seizoensinvloeden terugkeerden naar het bedrijf. We bleven de gecorrigeerde EBITDA-marge verbeteren evenals onze operationele efficiëntie en kostenbeheersing. Ondanks de uitdagende zakelijke omgeving bleef onze diversificatiestrategie voor klanten en branche de veerkracht van ons bedrijfsmodel aantonen.”

“We blijven ons houden aan de richtlijnen van het Center for Disease Control and Prevention in onze activiteiten en interacties met klanten en passen ons aan aan strengere gemeentelijke en nationale mandaten. Onze hoogste prioriteit is het waarborgen van de gezondheid en veiligheid van onze teamleden en klanten.”

“Ik ben trots op wat onze Herc-teamleden tot nu toe hebben bereikt. We weten dat we onszelf elke dag moeten bewijzen en we zijn toegewijd om onze klanten te helpen efficiënt, effectief en veilig te werken”, voegde hij eraan toe.

Overig nieuws