Tadano RT modellen terug in Europa

Tadano heeft RT-modellen aangekondigd voor een terugkeer op de Europese markt voor ruwterreinkranen, zoals uiteengezet in zijn strategische update van vorige week.

Het bedrijf gaat van start met drie tweeassige modellen in de vorm van de nieuwe 70 ton zware Tadano GR-700EX-4, 90 ton GR-900EX-4 en 100 ton GR-1000EX-4. Ze gebruiken allemaal dezelfde basisaandrijving en bedieningsfuncties. Deze units zijn ook verkrijgbaar in het Midden-Oosten en Azië / Pacific / Oceanië.

De GR-700EX-4 heeft een nominaal vermogen van drie meter en is voorzien van een hoofdmast van 47 meter met een afgerond profiel van vijf secties die gebruikmaakt van twee telescoopcilinders, een die sectie twee uitschuift – de eerste telescopische sectie – terwijl de andere drie secties volledig gesynchroniseerd zijn met touwen en schoven. De giek wordt bekroond door een tweevoudig wegzwenkbaar uitschuifdeel van 10,1 tot 17,7 meter dat tot 45 graden verschuift en een maximale kantelhoogte van iets minder dan 68 meter biedt. De kraan heeft 4,35 ton geïntegreerd ballast.

GR-900EX-4

De GR-900EX-4 heeft dezelfde giek en verlenging van 47 meter als de 700, maar heeft een ‘Smart Counterweight’ met twee standen van 9,1 ton dat gemakkelijk kan worden verwijderd of geïnstalleerd door de kraan zelf. De 900EX kan een ton aan in een straal van 40 meter met de ballast in de voorste positie en 1,2 ton in de achterste of uitgeschoven positie.

De GR-1000EX-4 heeft een vijfdelige giek van 51 meter met hetzelfde twin-mode telescoopsysteem als de andere twee en kan in 170 seconden van volledig ingeschoven naar volledig uitgeschoven telescoperen. Het beschikt ook over het Smart Counterweight-systeem met twee standen, maar dan met 11,2 ton, waardoor de capaciteit bij een straal van 42 meter toeneemt van 900 kg naar 1,1 ton. Dimensionaal heeft de 100 tonner een totale hoogte van net geen 3,8 meter, een totale breedte van 3,35 meter en een totale lengte van net geen 15,2 meter.

Alle modellen zijn uitgerust met het ‘Smart Chart’-besturingssysteem van Tadano met asymmetrische afstempeling en automatische bewaking. Ze bieden vier standaard footprint-posities: volledig ingetrokken, twee mid-extensieposities en volledige extensie – die, volgens het bedrijf, het werkgebied vergroot van een standaard ronde kegel tot een vierkante piramide.

Het standaard Tadano ‘View System’ combineert camera’s en sonar om het zicht van de machinist te verbeteren, terwijl de rechtervoor- en achteruitkijkcamera’s ook helpen het zicht tijdens het rijden te verbeteren. De liertrommelbewakingscamera biedt een duidelijk zicht op de kabel, terwijl de geïntegreerde ‘Clearance Sonar’ obstakels achter de kraan detecteert en hoorbare en visuele waarschuwingen geeft wanneer een object wordt gedetecteerd.

De camerafeeds worden weergegeven op een nieuw, groter 10,4 inch / 264 mm multifunctioneel touchscreen, dat ook lastdiagrammen, kraanconfiguratie en bedieningsinstellingen kan weergeven. De Clearance Sonar-waarschuwingen worden weergegeven op een speciaal scherm dat zich bovenaan het hoofdscherm bevindt. Op het drukgevoelige scherm kunnen bedieners snel door menu’s navigeren en instellingen wijzigen, zelfs met handschoenen aan. Een opnieuw geconfigureerd instrumentenpaneel plaatst alle bedieningselementen binnen handbereik en is lager geplaatst om het zicht naar voren te verbeteren. De Hello-Net-telematica van Tadano is standaard bij mobiele connectiviteit.

De Mitsubishi-motor die aan Stage V voldoet, is gekoppeld aan een volledig automatische, elektronisch geregelde transmissie met zes versnellingen vooruit – drie hoge en drie lage – en twee achteruit. De as / ophanging is klassiek Amerikaans / internationaal gespecificeerd, met een vaste vooras en een oscillerende achteras met non-spin differentieel. De maximale rijsnelheid is 18 km / u.

Een nieuwe functie voor het loskoppelen van de pomp stopt de hydraulische pomp van de kraan automatisch nadat de motor gedurende een vooraf ingestelde periode stationair heeft gedraaid, waardoor het brandstofverbruik wordt verminderd. Een standaard Fuel Monitoring System, Eco-Mode en Positive Control zouden het brandstofverbruik verder verbeteren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot en het geluid verminderen.

Overig nieuws