Tadano rapporteert winstgevendheid

Tadano logo

Tadano heeft zijn financiële resultaten over het eerste kwartaal vrijgegeven, die een gelijkblijvende omzet laten zien, maar een terugkeer naar winstgevendheid.

De totale omzet voor de drie maanden tot eind juni was ¥ 42,3 miljard ($ 382,8 miljoen) iets lager dan die voor dezelfde periode in 2020. Dit was te wijten aan een daling van 16,6 procent van de export tot ¥ 21,8 miljard ($ 197,4 miljoen), gedeeltelijk gecompenseerd door een hogere binnenlandse verkoop in Japan, die met iets meer dan 20 procent toenam tot ¥ 20,5 miljard ($ 185,5 miljoen). Als het echter om winst gaat, kwam het ‘gewone inkomen’ – in wezen winst vóór belastingen vóór uitzonderlijke winsten of verliezen – uit op ¥ 735 miljoen ($ 6,65 miljoen) vergeleken met een verlies van ¥ 825 miljoen ($ 7,5 miljoen) in dezelfde periode vorig jaar . De verbetering was te danken aan hogere verkoopprijzen plus lagere VAA-kosten.

Het bedrijf boekte ook een uitzonderlijke winst uit zijn herstructureringsinspanningen in Europa, die ¥ 10,8 miljard ($ 98,2 miljoen) bedroegen. Dit bracht de winst vóór belastingen op ¥ 11,6 miljard ($ 104,8 miljoen) vergeleken met een verlies van ¥ 723 miljoen ($ 6,5 miljoen) vorig jaar.

De omzet per productlijn was: Mobiele kranen ¥ 23,7 miljard ($ 214,7 miljoen) – een daling van 10,7 procent, de verkoop van autolaadkranen steeg met 13,9 procent tot ¥ 4,9 miljard ($ 44 miljoen), de verkoop van hoogwerkers verbeterde met bijna 16 procent tot ¥ 3,65 miljard ($ 33 ​​miljoen) ) en Overige inkomsten – voornamelijk onderdelen, diensten en gebruikte apparatuur – waren 10,1 miljard pond ($ 91 miljoen), een stijging van 9,1 procent ten opzichte van vorig jaar.

De omzet per grote geografische regio was als volgt:
Europa ¥ 4,8 miljard ($ 43,6 miljoen) een daling van 43 procent ten opzichte van het jaar, Noord-Amerika zag een daling van 14,3 procent tot ¥ 8,45 miljard ($ 76,5 miljoen) Zuid-/Centraal-Amerika zag de omzet met 90,1 procent dalen tot ¥ 160 miljoen ($ 1,04 miljoen) op de positieve kant Azië verbeterde met 2,9 procent tot ¥ 2,9 miljard ($ 26,4 miljoen) het Midden-Oosten steeg met 19,1 procent tot ¥ 1,6 miljard ($ 14,6 miljoen terwijl de verkoop aan anderen – Oceanië, Afrika en GOS-staten – meer dan verdubbelde tot ¥ 3,85 miljard ($ 34,8 miljoen) ).

Het bedrijf heeft zijn halfjaarlijkse winstprognoses verbeterd en is van mening dat de omzet die van 2020 zal hebben ingehaald en overschreden tegen de tijd dat we eind september bereiken, met een verwachte totale omzet van ¥ 100 miljard ($ 905 miljoen) met een gewone winst van ¥ 1,2 miljard ($ 10,9 miljoen) vergeleken met een verlies van ¥ 1,59 miljard ($ 14,4 miljoen) halverwege vorig jaar. Voor de winst vóór belastingen wordt de buitengewone winst overgedragen van het eerste kwartaal.

Overig nieuws