JCB gaat voor waterstof

JCB heeft een Memorandum of Understanding getekend met het Australische Fortescue Future Industries voor de levering van groene waterstof (GH2).

Zowel JCB als Ryze Hydrogen – dat eigendom is van Anthony Bamford’s zoon Jo Bamford – zijn elk overeengekomen om 10 procent van Fortescue’s wereldwijde GH2-productie te kopen, waardoor het de grootste leverancier van hernieuwbare waterstof in het VK zou worden.

Fortescue beweert dat de productie van groene waterstof naar verwachting zal groeien tot 15 miljoen ton per jaar in 2030 en tot 50 miljoen ton tegen het einde van het volgende decennium. Volgens de overeenkomst zullen JCB en Ryze de verkoop beheren.

Alle drie de bedrijven hebben gezegd dat een ‘verlengde afnameovereenkomst’ zal worden geëvalueerd om groene waterstof te leveren aan de hele Europese markt, terwijl het ook van plan is om ‘samenwerkingskansen te evalueren om de vraag naar groene waterstof te versnellen en productiecentra voor groene waterstof op te zetten’.

Fortescue Future Industries is van plan om de waterstof te produceren met behulp van windenergie en waterkracht in zowel Australië als Papoea-Nieuw-Guinea. Het is vorige maand ook een joint venture overeengekomen met Plug Power om een ​​nieuwe fabriek te bouwen voor de productie van energie-infrastructuur en apparatuur, zoals protonenuitwisselingsmembraan (PEM) elektrolysers – die worden gebruikt voor de productie van groene waterstof, bekabeling en windturbines, in Aldoga , in de buurt van Gladstone in Queensland. Plug Power is een toonaangevende producent van brandstofcellen en waterstoftankstations.

Fortescue-voorzitter Andrew Forrest zei: “Dit baanbrekende partnerschap zal het VK helpen om Net Zero te bereiken, met name in moeilijk te elektrificeren sectoren. Onze overeenkomst markeert de eerste grote verschuiving in het wereldwijde commerciële landschap van fossiele brandstoffen naar de echte, praktische, implementeerbare oplossing die groene waterstof is.”

JCB-voorzitter Anthony Bamford voegde toe: “Dit is een belangrijke stap om groene waterstof bij de klant te krijgen. Het is prima om een ​​motor te hebben die wordt aangedreven door groene waterstof, maar het heeft geen zin als klanten die niet kunnen bemachtigen om hun machines van brandstof te voorzien. Dit is een belangrijke stap op weg om van groene waterstof een haalbare oplossing te maken.”

Overig nieuws