Konecranes en Cargotec zeggen fusie af

Cargotec en Konecranes – eigenaren van Hiab, Kalmar en Kone – hebben besloten af ​​te zien van hun geplande fusie.

Oorzaak was een uitspraak van de Britse Competition & Markets Authority (CMA), die de oplossing van de EU niet accepteerde, waarbij overlappende bedrijven werden verkocht, vooral diegene die betrokken waren bij havenhandlingapparatuur zoals de Konecranes Lift Truck business en Kalmar Automation Solutions.

In het vandaag gepubliceerde eindrapport van de CMA staat dat de oplossing van de Europese Commissie “niet effectief zou zijn om de zorgen van de CMA weg te nemen”. De autoriteit had haar bezorgdheid geuit over de verminderde concurrentie op het gebied van portaalkranen voor rubberbanden, geautomatiseerde stapelkranen, shuttlecarriers, containerhandlers, zware vorkheftrucks, reachstackers en geautomatiseerde terminaltrekkers.

Cargotec en Konecranes hadden al toestemming gekregen voor de geplande fusie van 10 mededingingsautoriteiten, waaronder de State Administration for Market Regulation in China. De voltooiing van de fusie bleef onderworpen aan verdere goedkeuringen, waaronder het ministerie van Justitie in de VS, waarmee Cargotec en Konecranes een voortdurende dialoog hebben gevoerd.”

De raden van bestuur van de twee bedrijven hebben overwogen wat er nodig zou kunnen zijn om aan de uitstaande goedkeuringen te voldoen en “concludeerden dat het in het belang van Cargotec en Konecranes en hun respectieve aandeelhouders is dat de fusie wordt geannuleerd”.

Cargotec-voorzitter Ilkka Herlin zei: “De raad van bestuur van Cargotec is ervan overtuigd dat de fusie substantiële waarde zou hebben gecreëerd voor zowel de hele industrie als de aandeelhouders door de duurzame materiaalstroom te verbeteren. De combinatie zou een sterk Europees bedrijf hebben gecreëerd dat versnelde gedeelde vaardigheden mogelijk maakt om te innoveren zonder de concurrentie te schaden. We hebben er alles aan gedaan om de fusie te realiseren en zijn teleurgesteld dat we van onze plannen hebben afgezien. Na een lang en uitgebreid proces van herziening van de regelgeving en voorbereidingen voor fusieplanning, is het tijd om onze volledige focus te verleggen naar het uitvoeren van Cargotecs eigen strategie en mogelijkheden voor waardecreatie.”

Christoph Vitzthum, voorzitter van Konecranes, voegde toe: “De combinatie van Konecranes en Cargotec, zoals gepland en aangekondigd op 1 oktober 2020, zou een bedrijf hebben gecreëerd dat groter zou zijn dan de som der delen. Het proces van fusiecontrole is uitgebreid geweest en de onderzoeken zijn grondig geweest, en de raad van bestuur van Konecranes is teleurgesteld dat het aangeboden oplossingspakket niet aan de zorgen van alle regelgevers voldeed. Tegelijkertijd zijn we van mening dat verdere maatregelen niet in het belang van de aandeelhouders van Konecranes zouden zijn geweest, aangezien ze de strategische grondgedachte van de transactie zouden hebben veranderd. Konecranes zal zijn strategie blijven aansturen en op zelfstandige basis waardecreatie nastreven.”

Tegen het einde van 2021 had Konecranes € 56 miljoen en Cargotec € 57 miljoen aan fusiegerelateerde transactie- en integratieplanningskosten geboekt.

Overig nieuws