Kalmar test brandstofcellen

Kalmar, fabrikant van reachstackers en scheepskranen, gaat samenwerken met Toyota Tsusho America en milieutechnisch adviesbureau Ricardo aan een project om brandstofcelaangedreven apparatuur te ontwikkelen.

Als onderdeel van het project zal een klant van Kalmar in de VS twee Kalmar Ottawa-terminaltrekkers, aangedreven door brandstofceltechnologie, meenemen naar hun containerterminal aan de westkust voor een langdurige proef en test.

Brandstofceltechnologieën zijn in opkomst als een levensvatbaar alternatief voor batterijen voor emissievrije voertuigen. De Advanced Clean Truck-vereiste, aangenomen door de California Air Resources Board in 2020, vereist dat vrachtwagenfabrikanten overschakelen van fossiele brandstoffen naar emissievrije technologie. Fabrikanten moeten hun verkoop van emissievrije vrachtwagens verhogen tot tussen de 30 en 50 procent in 2030 en tussen de 40 en 75 procent in 2035.

Ricardo, gevestigd in het VK, is verantwoordelijk voor het ontwerp, de integratie en de assemblage van de brandstofcellen in het Kalmar Ottawa-platform. Voertuigen op brandstofcellen moeten gebruikers een langere operationele tijd bieden en de behoefte aan nieuwe investeringen in elektrische infrastructuur verminderen.

Chris Dvorak, technisch directeur van Kalmar, zei: “We passen de lessen toe die we hebben opgedaan met ons batterij-elektrische platform om een modulair brandstofcelplatform te implementeren dat klanten zal helpen om steeds strengere emissiedoelstellingen te halen, terwijl Cargotecs klimaatambitie van 1,5 °C wordt ondersteund.

Adrian Schaffer van Ricardo voegde toe: “We hebben samengewerkt met Kalmar en Toyota om de eerste fasen van dit opwindende project uit te voeren. Door onze ervaring en ontwerpexpertise op het gebied van brandstofcelsystemen en integratie toe te passen, hebben we een in de handel verkrijgbaar brandstofcelsysteem geïntegreerd dat schonere en efficiëntere voortstuwing zal opleveren voor Kalmar-terminaltrekkers.”

Overig nieuws