Financiële resultaten Manitou bekend

Manitou heeft meer details vrijgegeven over zijn financiële resultaten voor 2022.

Hieruit blijkt dat hogere kosten, vertraagde prijsstijgingen en problemen met de toeleveringsketen de winst hebben gedrukt in zijn nieuwe apparatuuractiviteiten.

Zoals reeds gemeld, steeg de omzet met 26 procent tot € 2,36 miljard. De winst vóór belasting daalde met 31 procent tot € 79,6 miljoen, als gevolg van de hierboven genoemde punten die van invloed waren op de nieuwe machinebouw- en verkoopdivisie. Het bedrijf voorspelt nu een omzetgroei voor 2023 van zo’n 20 procent.

Het totale bedrijfsresultaat daalde met een vergelijkbaar bedrag tot € 119,2 miljoen, maar de resultaten van de twee operationele divisies waren behoorlijk verschillend. Het bedrijfsresultaat van de divisie Nieuwe producten is meer dan gehalveerd tot € 41,5 miljoen, terwijl het bedrijfsresultaat van de divisie Services met 27,5 procent is gestegen tot € 40,8 miljoen.

De nettoschuld aan het einde van het jaar was met € 213 miljoen marginaal hoger, vergeleken met € 208 miljoen eind 2021. Chief executive Michel Denis zei: “Het jaar 2022 werd gekenmerkt door een sterke omzetgroei in een context van zeer dynamische markten en een zeer diep orderboek. De spanningen in de toeleveringsketen en de inflatie waren zeer sterk. De inzet van de teams stelde ons in staat om de moeilijkheden in de bevoorradingsketen te overwinnen en de productie aanzienlijk te versnellen. De inflatie werd onmiddellijk weerspiegeld in de verkoopprijzen, maar met een vertragingseffect vanwege de diepte van het orderboek. Deze situatie veroorzaakte een aanzienlijke cyclische druk op de marges.”

“In deze moeilijke context heeft de groep vooruitgang geboekt op haar roadmap. Het jaar 2022 stond in het teken van ons engagement voor een koolstofarm traject dat in juni werd gevalideerd door de SBTi en ondersteund door de lancering van onze eerste elektrische verreikers, door de overname van een bedrijf dat batterijen produceert, en door de presentatie van onze waterstofstrategie en onze eerste waterstofprototype. In de dienstensector hebben we onze inspanningen op het gebied van digitalisering geïntensiveerd, twee bedrijven in Finland en Italië overgenomen en de capaciteit van onze onderdelendistributieplatforms versterkt.”

“Op het gebied van producten hebben we ons basisbouwassortiment vernieuwd, ontwikkeld op een nieuw gedeeld platform, versnelde innovatie, onze nieuwe fabriek voor hoogwerkers in Frankrijk ingehuldigd en een grootschalig plan gelanceerd om de industriële capaciteiten van onze twee Amerikaanse productiesites uit te breiden.”

Overig nieuws