Boete van $ 400.000 na dodelijk kraanincident

Het Australische verhuurbedrijf Clark Cranes heeft een boete van $ 400.000 gekregen na een tragisch incident in september 2018, waarbij een volgeladen betonnen bak van 1,5 kubieke meter uit een van zijn torenkranen viel, waarbij een man om het leven kwam en een andere man van 28 verlamd is geraakt.

De kraan kort nadat het incident plaatsvond
De kraan kort nadat het incident plaatsvond

De storing werd veroorzaakt door een ontbrekende splitpen die normaal gesproken een kroonmoer op het uiteinde van de as/pen op de eindfitting van de hijskabel vasthoudt. Zonder een splitpen kon de kritieke moer geleidelijk losraken en – men neemt aan – de drop-off, waardoor de as / bout zich een weg kon banen uit de trekhaak in de hijskabelafsluiting, waardoor de last vrij kon vallen op degenen die hieronder werken. op de site in de voorstad Box Hill van Melbourne, Victoria.

Hoe de moer had moeten worden geïnstalleerd

Clark Cranes werd schuldig bevonden aan het overtreden van een kritiek belangrijke wet op de gezondheid en veiligheid op het werk in een juryrechtspraak, waarin het bedrijf schuldig werd bevonden aan ‘niet garanderen dat apparatuur veilig en zonder risico was’. Bijna drie maanden eerder had Clark de nieuwe Raimondi-kraan geïmporteerd, in gebruik genomen en geïnstalleerd in het flatgebouw met meerdere verdiepingen.

Helaas ontbrak er een van deze

De rechter merkte op dat het bedrijf niet werd beschuldigd van de dood van Shaun Burns of verwondingen van zijn collega. Hij zei ook: “Er waren maatregelen beschikbaar voor Clark Cranes om het risico aan te pakken, waaronder het onderzoeken van de bout op het moment dat de kraan werd ontvangen of geïnstalleerd op de werklocatie, en het plaatsen van een nieuwe pen als er een ontbrak of het vervangen ervan als de pen was defect. Maar er was bewijs dat een dergelijke inspectie geen industriepraktijk was, en het zou redelijk zijn voor Clarke Cranes om te verwachten dat de fabrikant, Raimondi Cranes, de kwaliteitsborgingspraktijken had nageleefd.”

“Hoewel de kans op een incident als gevolg van een ontbrekende of niet goed gemonteerde splitpen klein was, was het risico op overlijden of ernstig letsel als gevolg van een defect aan de eindconstructie van de kabeltakel groot. Een dergelijke storing deed zich waarschijnlijk voor toen de kraan in bedrijf was, op een moment dat de locatie bezet was. Zoals het incident van 6 september aantoont, zou de waarschijnlijke uitkomst catastrofaal zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het bedrijf wist, of redelijkerwijs had moeten weten, dat de bout cruciaal was voor de veilige bediening van de kraan en dat het voor een competent persoon duidelijk zou zijn geweest dat de splitpen een essentiële beveiliging was.”

Hij wees echter ook op Clarks professionaliteit en goede staat van dienst op het gebied van veiligheid, en beschreef het bedrijf als een goed maatschappelijk verantwoord bedrijf dat sinds het incident substantiële stappen had ondernomen om te voorkomen dat een soortgelijke tragedie zou plaatsvinden. De maximale boete voor de overtreding was $ 1,42 miljoen.

WorkSafe zei dat zijn onderzoekers hadden ontdekt dat het redelijk praktisch was voor Clark Cranes om de aanwezigheid van de splitpen te verzekeren door een grondige inspectie uit te voeren, en voegde eraan toe: “Deze tragedie had nooit mogen plaatsvinden en WorkSafe zal doorgaan met het vervolgen van werkgevers die hun plicht niet nakomen. om veilige apparatuur te bieden.”


Bron

Overig nieuws