Transgruma breidt zijn vloot uit met drie Multitel HX200 EX machines na een demodag bij Transgruas.
De ontmoeting met Multitel Pagliero vond plaats tijdens een ‘demodag’ bij dealer Transgruas in Valdemoro (Madrid), die eindigde met de bestelling van drie HX200 EX: gemonteerd op een vrachtwagen van 3,5 ton, met een maximale werkhoogte van 19,90 m, een maximale reikwijdte van 9,60 m en een laadvermogen van de korf van 225 kg.
Een primeur voor Transgruma, dat tot nu toe alleen modellen van meer dan 3,5 ton in zijn verhuurvloot voor grote hoogtes met chauffeur had. Van de HX200 EX waardeerde het bedrijf de aluminium structuur, de robuustheid gecombineerd met veiligheid, en de vloeiendheid en precisie van beweging.
Waardering die al snel vorm kreeg in de bestelling van een MZ250 knikhoogwerker, die binnenkort geleverd zal worden. Een zeer succesvol model – sinds de lancering zijn er 700 exemplaren verkocht in Europa – bij eindgebruikers en verhuurbedrijven. Redenen hiervoor zijn onder meer het compacte chassis, de wielbasis van 3 meter en de draaicirkel. Gemonteerd op een Iveco-vrachtwagen van 3,5 ton, heeft hij een maximale werkhoogte van 25,10 m, terwijl de horizontale reikwijdte van 14,35 m een korfcapaciteit van 80 kg mogelijk maakt en 250 kg bij een reikwijdte van 10,35 m. De knikjib en de mogelijkheid om ondergronds te werken tot -2,5 m maken het een veelzijdige en krachtige machine. Functies verbeterd en uitgebreid door EVE, de doorontwikkelde elektronica van Multitel Pagliero.
Terwijl de automatische stabilisatie en home-functie het gebruik van het platform vereenvoudigen en in krappe ruimtes positioneren, maakt het systeem gelijktijdige proportionele bewegingen en soepele nivellering mogelijk, die de snelheid van het uitschuiven van de secties en de hoogte regelen. Of het nu vanaf het bedieningspaneel op de grond of in de mand is, EVE zorgt voor snelheid, lineariteit en soepelheid van verticale en horizontale bewegingen. Geen plotselinge slingerbewegingen maar uitschuiven van de secties en elevatie van de giek altijd in perfecte balans en met directe aanpassingen. De machinist heeft volledige controle over de hoogte en beweging van het platform, waarvan de positie in de ruimte wordt “gelezen” door verschillende hightech sensoren die hoeken, posities en drukken meten.
Daarnaast is de MZ 250 uitgerust met twee andere EVE-technologieën: het MUSA-systeem – dat de beweging en prestaties optimaliseert op basis van de belasting, de rotatie van de giek en de positie van de stabilisator – en telemetrie met GPS-tracking, weergave van de machinestatus, parametrering op afstand en diagnose.
De nieuwe order consolideert de relatie tussen Transgruas, Multitel Pagliero en Transgruma en opent een nog diepere samenwerking.