Het Amerikaanse verhuurbedrijf Herc Rentals realiseerde in het eerste halfjaar een sterke omzetgroei, terwijl de winst achterbleef.
De totale omzet voor de zes maanden tot eind juni bedroeg $ 1,54 miljard, een stijging van 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het grootste deel van de groei kwam van verhuur en verkoop van apparatuur. De winst vóór belastingen steeg met acht procent tot $178 miljoen. De kapitaaluitgaven voor verhuurapparatuur bedroegen $ 703 miljoen, 26 procent meer dan vorig jaar. De verkoop van apparatuur uit de vloot bedroeg echter in totaal $ 131 miljoen, vergeleken met $ 47 miljoen vorig jaar. Hierdoor daalde de gemiddelde leeftijd van de vloot van 49 maanden naar 46 maanden. De nettoschuld bedroeg eind juni 3,5 miljard dollar. Het bedrijf voltooide tijdens de periode zes overnames met in totaal 10 locaties en opende negen greenfield-locaties.
De totale inkomsten kwamen uit op $ 802 miljoen, een stijging van 25 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, terwijl de winst vóór belastingen vijf procent hoger was op $ 103 miljoen.
Chief executive Larry Silber zei: “We blijven een sterke groei met dubbele cijfers genereren als resultaat van degelijke strategieën en een ongeëvenaard team van product- en logistieke experts die de klant centraal stellen. De groei van de nationale accountomzet en de uitbreiding van de lokale markt door middel van acquisities en greenfield-locaties zorgden voor hogere huurinkomsten, terwijl een sterk rendement op de verkoop van wagenparken een incrementeel voordeel vertegenwoordigde voor de totale omzet.”
“Onze niet-residentiële en industriële markten zijn gezond en groeien met buitensporige kansen die voortvloeien uit federaal gefinancierde, grootschalige infrastructuur en megaprojecten. De gunstige marktomgeving in combinatie met ons groeiende vestigingennetwerk, brede selectie van eersteklas apparatuur, toonaangevende klantervaringen, uitgebreide wagenparkbeheerdiensten en geavanceerde technologieën stellen ons in staat om in 2023 en op de lange termijn boven de marktgroei te blijven inspelen.”