Multitel Pagliero neemt deel aan de “Giornate del sollevamento” (Hijsdagen) met 7 modellen, waarvan er twee de nieuwigheden voor de eerste en tweede helft van 2023 vertegenwoordigen: het gelede platform MXE 170 met LPG- en benzinevoorziening en de MT 162 AXON vol elektrisch telescopisch platform.
De MXE 170 op de Piaggio Porter NP6 Long Range, gelanceerd in mei met een demotour, is een op een vrachtwagen gemonteerd platform met een werkhoogte van 16,90 m, een horizontaal bereik van 7,50 m, UP&OVER op 6,8 m en een maximale mandcapaciteit van 250 kg . Het GVW van slechts 2.800 kg, de compacte afmetingen en de stabilisatie van slechts 1.800 mm maken het een van de meest compacte platforms op de Piaggio NP6.
Nieuw voor de tweede helft van het jaar is het eerste Multitel Pagliero-model in het volledig elektrische gamma: het MT 162 AXON telescoopplatform op een Iveco e-Daily 35S10 vrachtwagen met een GVW van 3.500 kg. Een vrachtwagengemonteerd telescopisch platform met een werkhoogte van 16,2 m, een maximale horizontale reikwijdte van 11,20 m en een laadvermogen van 80 kg en 7,40 m met een laadvermogen van 250 kg. De prestaties van het nieuwe volledig elektrische platform zijn gelijk aan die van de versie met verbrandingsmotor. De lithiumbatterij, met een capaciteit van 37 kWh en een werkspanning van 400 V, garandeert een autonomie van 120 km en het opladen kan worden uitgevoerd met behulp van de standaardtype connector aan de voorkant van het voertuig.
Het platform wordt aangedreven door een geïntegreerde hybride module, met een lithiumbatterij van 5 kWh en een werkspanning van 48 V, de elektromotor met pomp en managementelektronica. Om de autonomie van de batterij te vergroten, schakelt het platform na een paar minuten inactiviteit over naar de stand-bymodus, waardoor het energieverbruik tot nul wordt teruggebracht. Het opladen gebeurt gelijktijdig met dat van de voertuigaccu, zonder gebruik van andere kabels. Zodra het platform ontladen is, kan de operator blijven werken door energie uit de accu van het voertuig te halen, waardoor de autonomie op de weg gedeeltelijk wordt verminderd. De snelheid van de platformbewegingen is hetzelfde als bij de dieselversie, dankzij een 2,5 kW permanente magneet-elektromotor.
Met de momentafhankelijke begrenzing is de reikwijdte lastafhankelijk en zorgt voor een veilige beweging. EVE, de geëvolueerde elektronica van Multitel Pagliero, zorgt voor lineariteit en vloeiendheid van verticale en horizontale bewegingen. Telemetrie is optioneel, met GPS-tracking, weergave van de machinestatus, parametrering en diagnose op afstand. De afmetingen van de MT 162 AXON bedragen 7.123 x 2.740 mm en de rechtlijnige stabilisatoren met verticale afdaling aan de voor- en achterzijde maken een gemakkelijke positionering mogelijk.
MXE 170 en MT 162 AXON zorgen voor kostenbesparingen en een lage impact op het milieu; ze zorgen voor stedelijke verkeerscirculatie op alle uren van de dag, binnen historische stadscentra, zones met beperkt verkeer en gevoelige gebieden, zonder de beperkingen van verkeersopstoppingen.
De twee modellen worden vergezeld door de gelede platforms MZ 250 en MZ 350; de MTE 270, MJ 450 en MJ 685 telescopische platforms. Allemaal – in verschillende modi – uitgerust met EVE, geëvolueerde elektronica: telemetriesysteem, MUSA, MUSA X en andere eigen technologieën van Multitel Pagliero. MZ 250 knikhoogwerker op 3,5 ton vrachtwagen, met een werkhoogte van 25,10 m en reikwijdte van 14,35 m. De gelede jib en de mogelijkheid om ondergronds te werken tot wel -2,5 m maken het tot een veelzijdige machine.