De Italiaanse fabrikant Magni heeft twee nieuwe 360 graden verreikers met een capaciteit van acht ton aangekondigd, de 35 meter RTH8.35 en 46 meter RTH8.46.
De units zijn zowel opnieuw ontworpen als geüpgraded ten opzichte van de RTH 6.36 van zes ton/36 meter en de RTH 6.46 van zes ton/46 meter, met een verbetering van twee ton in de maximale capaciteit en een algehele verbetering van het laaddiagram tot 36 procent.
De nieuwe modellen zijn voorzien van nieuwe dubbele hefmodi, M1 en M2, die de machinist toegang geven tot twee verschillende lastdiagrammen, om de prestaties in verschillende toepassingen te maximaliseren. De standaard M1-modus optimaliseert de capaciteiten op grotere hefhoogtes, terwijl de M2-modus het bereik beperkt om de hogere maximale capaciteiten tot 8 ton te bieden. Op de RTH 8.35 biedt de M1-modus 20 procent verbeteringen in capaciteit, terwijl dit in M2 33 procent is.
De RTH 6.46 heeft een uitgebreider herontwerp ondergaan en is voorzien van een nieuwe zevendelige giek om de hogere capaciteiten aan te kunnen. In de M1-modus kan de RTH 8.46 één ton verwerken op een reikwijdte van 31 meter en 500 kg op 33 meter. In de M2-modus kan hij zijn maximale capaciteit van acht ton naar een hoogte van 22 meter brengen.
De cabines zijn uitgebreid bijgewerkt en verder naar voren verplaatst om het zicht te verbeteren, samen met een groter dakraam, compleet met een zonnescherm met twee standen, en een slankere stuurkolom. Het bedrijf zegt dat een nieuw gepatenteerd ‘Easy Access’-systeem het in- en uitstappen gemakkelijker maakt, dankzij een kleine afstand tussen bovenbouw en chassis. Het cabine-interieur is ook gerestyled, waarbij alle panelen nu zijn spuitgegoten voor verbeterde duurzaamheid en een betere afwerkingskwaliteit.
Instapverlichting op verschillende punten in de cabine gaat aan als de deur wordt geopend en kan worden gedimd, terwijl deze geleidelijk uitdooft zodra de machine wordt uitgeschakeld. De luchtstromen in de cabine zijn verbeterd door het onderste gedeelte van de voorruit opnieuw te ontwerpen, om het ontdooien bij koud weer te optimaliseren.
Een nieuw displayscherm in de cabine – het MCTS (Magni Combi Touch Screen) en besturingssysteem bieden toegang tot de upgrade-onboard-software met vernieuwde interface-graphics, waardoor deze intuïtiever en gebruiksvriendelijker wordt. De geüpgradede software omvat een hoofdmenu dat toegankelijk is via de verschillende schermweergaven, met nieuwe functies.
De belangrijkste functiemodi zijn onder meer:
- Hanteringsmodus: maakt het mogelijk om de giek- en tractiesnelheid te scheiden voor snellere, preciezere bewegingen bij het uitschuiven van de giek of tijdens het rijden.
- Eco-modus: zorgt ervoor dat het motortoerental automatisch wordt verlaagd zodra de maximale snelheid wordt bereikt tijdens het rijden op de weg met een constante snelheid, waardoor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden verminderd.
- Speciale voorinstellingen: er kunnen drie nieuwe voorinstellingen worden geselecteerd, van de meest nauwkeurige tot de meest reactieve, om de prestaties van het gebruikte hulpstuk te optimaliseren.
Het nieuwe LLD-systeem (Live Load Diagram) biedt drie verschillende versies van de schermweergave van de lastdiagrammen.
- Standaard, weergave van alle belastingscurven zoals bij de vorige modellen.
- Dynamisch, waarbij het beschikbare werkgebied wordt weergegeven in relatie tot de gehesen last.
- 360°Dynamisch, geeft het beschikbare werkgebied van bovenaf weer, waardoor grotere precisie mogelijk is bij het werken in omstandigheden met variërende stabiliteit.
Andere kenmerken zijn onder meer een RFID-systeem voor automatische uitrustingsherkenning dat automatisch het relevante lastdiagram selecteert, en een standaard achteruitrijcamera die automatisch wordt geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld.