Het Britse verhuurbedrijf Nationwide Platforms, onderdeel van de Loxam-groep, heeft een boete van £900.000 gekregen na een dodelijk schaarliftincident in een van zijn depots in 2021.
Lee Benham, 45 jaar, was een leidende bestuurder voor het bedrijf, gevestigd in de Liskeard-vestiging in Cornwall. Op 4 november 2021 arriveerden Benham en twee andere chauffeurs om 6.00 uur bij het depot om de vrachtwagens in te laden voor de ochtendleveringen.
Benham ging de werkplaats binnen om een elektrische schaarhoogwerker van 12 meter op te halen. Om bij de unit te komen, moest hij een andere schaar uit de weg plaatsen. De bovenste bedieningselementen waren over een platform gedrapeerd en op de voetplank vastgeklikt. Als gevolg hiervan werden de regelaars omgedraaid, waardoor de hoogwerker tijdens het bedienen niet van hem af, maar naar hem toe kwam en hij tussen twee hoogwerkers bekneld raakte.
Nationwide zei dat ze het HSE-onderzoek volledig heeft gesteund en eraan heeft meegewerkt en dat het graag alle details wil delen over wat er is gebeurd, zodat anderen hiervan kunnen profiteren en kunnen helpen voorkomen dat iets soortgelijks met anderen gebeurt.
Uit het onderzoek werd erkend dat Benham ervaren was en al zes jaar in deze functie zat. Hij was volledig opgeleid en beschikte over alle vereiste certificeringen. Uit het onderzoek bleek ook dat de hoogwerker op een niet-goedgekeurde manier werd bediend, terwijl er duidelijk gedefinieerde methoden en procedures bestonden voor het verplaatsen en laden van machines, waarvan er één of meer waarschijnlijk hadden bijgedragen aan het tragische incident.
Nationwide bleek echter in gebreke te zijn gebleven omdat het niet voldoende rekening had gehouden met de gevaren van het bedienen van machines via beweegbare bedieningselementen en vooral omdat er op dat tijdstip van de dag geen toezicht of toezicht was. Tegelijkertijd was er geen cameradekking in de werkplaatsen.
Nationwide Platforms bekende schuldig te zijn aan het overtreden van Sectie 2(1) van de Health and Safety at Work etc Act 1974 en kreeg een boete van £900.000, plus kosten van £12.405.
HSE-inspecteur Simon Jones zei: “Dit was een tragisch incident en een duidelijke herinnering aan bedrijven om grondig te zijn in hun risicobeoordeling. De situatie die tot de dood van Lee leidde zou niet zijn ontstaan als er passende controlemaatregelen waren getroffen.”
Brian Stead, die verslag heeft gedaan van het incident voor Nationwide, voegde hieraan toe: “Allereerst zou ik willen benadrukken dat de kern van dit incident een familie is die verscheurd is door de dood van een zeer gerespecteerde collega in ons Liskeard-depot in 2021. Geen woorden voor of acties van onszelf kunnen dat rechtzetten. We accepteren de bevindingen van de rechtbank en zullen onze nauwe samenwerking met de HSE voortzetten. Sinds het incident hebben we onze richtlijnen rond managementtraining en toezicht op chauffeurs herzien. Bovendien zijn we standvastig in ons doel om het werken op hoogte in de hele sector veiliger te maken.”