JLG gaat Ausa overnemen

JLG en Hinowa-eigenaar Oshkosh hebben overeenstemming bereikt over de overname van de Spaanse mini-verreiker, Rough Terrain en vorkheftruckfabrikant Ausa.

De transactie zal naar verwachting binnen de komende 90 dagen worden afgerond, onder voorbehoud van de gebruikelijke wettelijke en sluitingsvoorwaarden.

Ausa, gevestigd in Barcelona, werd in 1956 door drie families opgericht om auto’s te bouwen, aangezien de import ervan beperkt was tijdens het bewind van generaal Franco. Toen de regering later een staatsconcurrent introduceerde in de vorm van Seat, veranderde Ausa van koers en begon met het bouwen van dumptrucks. Ruwterreinheftrucks en kleine verreikers volgden enige tijd later, en de export kwam in 1969 op gang.

Het bedrijf is nog steeds in particulier bezit en een tweede generatie van de familie behoudt de aandelen in het bedrijf. Het bedrijf heeft ongeveer 350 werknemers en bouwt ongeveer 12.000 eenheden per jaar, met een omzet vorig jaar van € 132 miljoen. Het bedrijf opereert via ongeveer 600 onafhankelijke dealers in 90 landen, waarbij ongeveer 70 procent van de omzet uit export komt.

Ausa zal zich bij JLG, Hinowa en Jerr-Dan voegen in de Oshkosh Access-divisie. Ausa werkt sinds 2020 samen met JLG, toen het begon met het leveren van een JLG-versie van zijn mini-verreiker voor de Noord-Amerikaanse markt.

Oshkosh CEO John Pfeifer zei: “Ausa’s geschiedenis van het produceren van hoogwaardige, speciaal gebouwde apparatuur sluit aan bij onze ‘Innovate’. Dienen. Voorschot’. strategie, waardoor we ons productaanbod in zowel de huidige als aangrenzende markten kunnen verbreden. We kijken ernaar uit om het AUSA-team te verwelkomen in de Oshkosh-familie.”

JLG/Oshkosh Access-president Mahesh Narang voegde toe: “We zijn verheugd om onze krachten te bundelen met een bewezen partner als Ausa. Door onze geavanceerde technologische capaciteiten en robuuste trainings-, ondersteunings- en service-infrastructuren te combineren, kunnen we klanten beter van dienst zijn en gerichte groei mogelijk maken.”

Ausa-topman Ramon Carbonell zei: “We streven voortdurend naar uitmuntendheid in onze producten, diensten en activiteiten. Een diepere relatie met Oshkosh zal het bereik van onze producten vergroten, wat een doelstelling is die onze bedrijven delen.”

Overig nieuws