JMG introduceert waterstofhybride machine

De Italiaanse fabrikant van industriële hefkranen JMG heeft zijn eerste waterstofhybride hefmachine gepresenteerd. De onthulling vond plaats tijdens een gespecialiseerde beurs voor waterstoftechnologie in Piacenza.

Het model is gebaseerd op een bestaande 25-tons elektrische kraan, maar is nu uitgerust met een waterstof-brandstofcel in combinatie met een lithium-ion bufferbatterij.

De hybride machine maakt gebruik van een brandstofcel met een 6 kilogram waterstoftank en een batterijcapaciteit van 30 kilowattuur. Bij normaal gebruik kan de batterij de kraan twee tot drie uur van stroom voorzien. Dankzij de brandstofcel wordt de batterij tijdens het gebruik bijgeladen, waardoor het systeem tot vijf à zes uur inzetbaar blijft zonder bij te tanken.

Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten bij een geschikt vulstation, en het systeem is zo ontworpen dat de waterstoftank ook eenvoudig verwisseld kan worden. Het opladen van de batterij via de ingebouwde lader duurt ongeveer anderhalf uur.

Qua formaat en ontwerp is de waterstofversie identiek aan het bestaande elektrische model. De fabrikant benadrukt dat de nieuwe aandrijfmodule modulair is, waardoor deze uitwisselbaar is met een traditionele loodzuurbatterij. De eerste uitvoeringen van deze waterstofkraan worden begin volgend jaar op de markt verwacht.

Met deze ontwikkeling speelt JMG in op de toenemende vraag naar emissievrije oplossingen binnen de industrie, vooral in omgevingen waar langere inzetduur en snel bijtanken cruciaal zijn.

Overig nieuws