Nieuwe 250t Tadano klaar voor productie

Tadano’s nieuwe 250 ton ‘klasse’ AC 5.250-2 All Terrain kraan is nu klaar voor productie.

De nieuwe vijfassige kraan, die afgelopen oktober op de Bauma als prototype werd getoond, beschikt over een zevendelige hoofdmast van 70 meter, met daarboven traliewerkverlengingen tot 34,9 meter met een afwijking tot 40 graden. Er kan ook een inzetstuk van 7,1 meter worden toegevoegd tussen de giekneus en de volledige verlenging om de maximale tiphoogte van 116 meter te bereiken. Als alternatief kan een driedelig telescopisch verlengstuk van 20,9 meter worden toegevoegd met een tiphoogte van 94 meter.

De maximale capaciteit zonder ‘speciale uitrusting’ bedraagt 175,9 ton op een straal van drie meter. Nog indrukwekkender is dat de kraan 14,5 ton kan verwerken op de volledig uitgeschoven hoofdmast, met een vlucht tot 24 meter. Hij kan ook 11 ton verwerken in een straal van 42 meter op een giek van 47 meter. De kraan kan een drieschijfs haakblok of een zware loper van 5,8 meter aan boord dragen met een aslast van 12 ton, of tot 20 ton ballast waarbij een aslast van 16,5 ton is toegestaan.
De AC 5.250-2 kan zijn volle 80 ton ballast in drie hijsbewegingen hijsen: 49,6 ton met een volledige 360 graden met een straal tot 6,2 meter gevolgd door twee hijsbewegingen van 15,2 ton. Het variabele, automatisch bewaakte stempelsysteem maakt asymmetrische opstellingen mogelijk van volledig ingetrokken tot 25, 50, 75 procent en volledig uitgeschoven posities.

Projectmanager Peter Kleinhans zei: “Dankzij het standaard kraanbesturingssysteem IC-1 Plus kan de beschikbare radius bij bepaalde zwenkhoeken zelfs aanzienlijk worden vergroot. Bovendien zorgt het feit dat het contragewicht kan worden opgesplitst in een groot aantal elementen, waarbij geen enkele meer dan 10 ton weegt, voor maximale flexibiliteit voor de transportlogistiek. Dit betekent dat relatief kleine vrachtwagens kunnen worden gebruikt voor transport wanneer de ruimteomstandigheden op een werkplek dit vereisen.”

Andere kenmerken zijn onder meer een nieuw gepatenteerd ‘Surround View’-camerasysteem dat zes camera’s gebruikt om een computerondersteund diagram weer te geven van de maximaal mogelijke uitschuiflengtes voor de stempels op de huidige locatie van de kraan, waardoor het voor operators gemakkelijker wordt om de kraan ter plaatse te positioneren.

“Met Tadano Surround View kunnen kraanmachinisten op een display in de cabine kijken om precies te weten hoe ze de kraan op hun werkplek moeten positioneren om alle stempels voldoende uit te schuiven en ervoor te zorgen dat ze de vereiste zwenkradius van het contragewicht gebruiken. . Dit elimineert vervelende en tijdrovende metingen en tests bij het zoeken naar een locatie van waaruit de kraan kan worden bediend, waardoor deze sneller klaar is voor gebruik”, aldus Kleinhans.

Een andere nieuwe functie is het actieve achteruitrijhulpsysteem ‘TailGuard’, dat twee ultrasone sensoren gebruikt om het gebied achter de kraan te bewaken tijdens het achteruitrijden en dat werkt ongeacht de omgevingslichtomstandigheden. Het systeem toont de afstand tot stilstaande en bewegende objecten op de monitor van de cabine, geeft een akoestische waarschuwing voordat een obstakel wordt bereikt en stopt de kraan als er een risico op een botsing bestaat. Het achteruitrijhulpsysteem wordt automatisch geactiveerd zodra de achteruitversnelling van de kraan wordt ingeschakeld.

De ‘Lift Adjuster’-functie van Tadano, die de doorbuiging van de giek meet en de hefcilinder aanpast om de verandering in straal veroorzaakt door doorbuiging te compenseren, om het risico van slingeren van de last bij het oppakken te elimineren, zal vanaf volgend jaar op de kraan beschikbaar zijn. Ook is een Hill Start Assist-systeem standaard.

Tot de voorzieningen voor het bestuurderscomfort behoren onder meer dat alle hydraulische componenten uit de buurt van de cabine van de bovenbouw zijn geplaatst om het geluid te verminderen, terwijl beide cabines zijn ontworpen voor veilig en gemakkelijk in- en uitstappen. Het vermogen komt van een enkele EU Stage V-diesel met Eco-modus, automatische start-stop en is klaar voor HVO-brandstof.

Bekijk hieronder een video:

Overig nieuws