Nieuwe elektrische Böcker kraan

De Duitse fabrikant van aluminiumkranen Böcker heeft een nieuwe elektrische vrachtwagenkraan van 230 volt/batterij gelanceerd – de AK 37e met een capaciteit van vier ton.

De vorige elektrisch aangedreven kranen van Böcker hadden een stroombron van 400 volt nodig, iets wat niet altijd beschikbaar is, vooral bij werkzaamheden op een woonlocatie, zoals vaak het geval is bij dit type kraan.

Om het benodigde vermogen te leveren, heeft Böcker een technologie toegepast die vergelijkbaar is met de technologie die wordt gebruikt op de nieuwste mobiele zelfoprichtende torenkranen die gebruik maken van een batterijpakket tussen de hoofdingang en de aandrijflijn van de kraan. De AK37e is ontworpen om veel energiezuiniger te zijn dan zijn voorganger met hoogspanning, die in combinatie met het ‘state of the art’ lithium-ionbatterijpakket van het apparaat ervoor zorgt dat de kraan continu kan worden gebruikt wanneer deze is aangesloten, met de oplader het bijvullen van de accu’s zo snel als de kraan stroom trekt, dit geldt met name gezien het feit dat de meeste kraantoepassingen intermitterend werken met vrijwel geen stroomverbruik bij het eenvoudig vasthouden van een last of tijdens het hijsen van de last.

Met het batterijpakket kan de kraan ook autonoom worden bediend gedurende wat het bedrijf omschrijft als “een lange tijd”. Hij kan ook worden bediend vanaf het dieselchassis via het Power Take Off-systeem.

De kraan kan ook worden omgebouwd tot een autolaadkraan, dankzij het Easy-Lock platformbevestigingssysteem en de volledig geïntegreerde werkplatformbevestiging die een werkhoogte biedt van iets meer dan 30 meter, met een maximale reikwijdte van 24 meter met 100 kg in de platform of bijna 22 meter met de maximale capaciteit van 250kg.

De kraan heeft ook een variabele uitlijning van de stempels en is ingesteld met automatische voetafdrukbewaking en overeenkomstige selectie van de lasttabel. Dankzij de beperkte draaibeweging kan hij veilig worden opgesteld aan de rand van een weg, smalle opritten of op kleine parkeerplaatsen en binnen de ruimte worden bediend. De bediening vindt plaats via de intuïtieve radiografische afstandsbediening, die alle bewerkingen op het volledige grafische display in slechts één bedieningsniveau weergeeft. De AK37e kan worden gemonteerd op een tweeassig 7,5 tons vrachtwagenchassis.

Het bedrijf zei: “Geluidsarm en emissiearme werking van 230 volt, aangezien een kraan of werkplatform niet alleen het milieu beschermt, maar ook de bewoners behaagt. Tegelijkertijd maakt de direct beschikbare aansluiting op een normaal stopcontact voor het eerst permanent elektrisch gebruik in elk gebouw mogelijk. De nieuwe AK 37e werkt met een geoptimaliseerd verbruik en verbruikt aanzienlijk minder energie dan vergelijkbare kranen. Om het energieverbruik te minimaliseren, beperkt een stop-and-go automatisch systeem het stroomverbruik en activeert het de elektromotor alleen wanneer dat nodig is.”

Overig nieuws