Tadano onthulde vorige week zijn lang beproefde batterij-elektrische Rough Terrain-kraanconcept op Conexpo.
De tentoongestelde kraan was de 100 ton/90 ton GR-1000XL EVolt die aanvankelijk in Noord-Amerika zal worden aangeboden. De bovenbouw is in wezen hetzelfde als die van de standaard GR-1000XL met een vijfdelige hoofdgiek van 46 meter met daarbovenop een tweevoudig wegklapbaar verlengstuk van 10,1 tot 17,7 meter voor een maximale tiphoogte van 66,6 meter met een offset tot 45 graden.
Waar de nieuwe EVolt verschilt, is het chassis en de aandrijflijn, met een lithium-ionbatterijpakket dat naar verluidt voldoende is voor ongeveer een typische werkdag van negen uur. Het kan in zeven uur worden opgeladen met het standaard boordsysteem, of in twee uur met een Tesla-snellader. De kraan kan ook worden gebruikt terwijl de stekker in het stopcontact zit, zolang er ter plaatse een stopcontact beschikbaar is. Een keuzeschakelaar maakt ingangen van 30, 50, 75 of 100 Amp mogelijk.
Het accupakket drijft een elektromotor aan die de hydraulische pompen grotendeels voor de bovenbouw aandrijft, terwijl twee elektromotoren worden ingezet voor de aandrijffunctie, één voor de voor- en één voor de achteras. Dit formaat is gekozen om de aandrijflijn te vereenvoudigen en het aantal benodigde assen te verminderen, terwijl er meer ruimte binnen het chassis wordt gecreëerd. De kraan kan gemiddeld 20 km afleggen op een enkele lading, hoewel hij is uitgerust met regeneratief remmen, zodat hij onder bepaalde omstandigheden een grotere afstand aankan. De topsnelheid is 11 mph (18 km/u), hetzelfde als het dieselmodel.
De Evolt-prestaties zouden precies hetzelfde zijn als het standaard dieselmodel. Hoewel emissies belangrijk zijn, zei het bedrijf dat een van de groeiende drijvende krachten voor een dergelijke machine het geluid is. De Evolt is bijna geruisloos, waarbij het meeste geluid afkomstig is van de hydrauliek.
De tentoongestelde eenheid was nog een prototype, maar de beslissing om dezelfde bovenbouw te gebruiken met hydraulische zwenk- en takels, heeft een snellere ontwikkelingstijd mogelijk gemaakt, terwijl de hoeveelheid nieuwe inhoud is verminderd. De volgende stap zal zijn om alle hydraulische motoren te elimineren, zodat de pomp puur overblijft voor de hydraulische cilinders.