Hiab heeft de nieuwe 135 ton/meter Effer iQ.1400 HP gelanceerd.
De nieuwe kraan combineert de V10-Force tienhoekige giek met maximaal 10 secties – basis plus negen telescopische elementen met een tiphoogte van 25,5 meter, of een radius van 21,48 meter met een capaciteit van 3.700 kg. De maximale capaciteit is 30 ton bij een vlucht van 3,2 meter.
Hij kan worden afgetopt met een zevendelige giek, waardoor de maximale tiphoogte bijna 40 meter wordt, of een radius van 33,6 meter, met een capaciteit van 1.150 kg. De jib kan 20 graden boven de horizontale giek worden geheven, en met de giek geheven tot 70 graden (de maximale giekhoogte is 83 graden) en de jib horizontaal is de up & over-hoogte 26 meter, met een reikwijdte van 19 meter met een capaciteit van 1.300 kg.
Het SPACEevo-besturingssysteem omvat het Load Stability System (LSS-V) dat overmatige hefboombewegingen in het verticale vlak compenseert, terwijl de Variable Stability Logic Plus (VSL+)-functie het hefvermogen optimaliseert door de positie en druk van de stabilisatorpoten te bewaken. De Dynamic Load Chart (DLC-S) verkort de insteltijd door de capaciteit te simuleren voordat de stempels worden ingesteld. belastingstabellen zijn te vinden door naar beneden te scrollen
Eigenaars hebben toegang tot Hiabs HiConnect-telematicasysteem dat toegang biedt tot een real-time overzicht van de toestand van de apparatuur, terwijl de status ervan wordt bewaakt.
Hiab zei: “Het hoge hefvermogen maakt hem geschikt voor veel toepassingen, maar de mogelijke werkhoek van 83° is perfect geschikt voor werkzaamheden in grootstedelijke gebieden. Door dichter bij de gebouwen te kunnen werken, is het minder storend voor de omgeving, en het giekprofiel vermindert de zijwaartse trillingen voor een zeer nauwkeurige lastafgifte.”
Marcel Boxem van Hiab voegde toe: “Klanten zullen een heel nieuw niveau van het hijsen van zware lasten kunnen ervaren, met een kraan die uitblinkt met een verticaal bereik van meer dan 39 meter. De techniek, gecombineerd met een CombiDrive4-afstandsbediening van Olsbergs, geeft machinisten een ongekende precisie, zelfs op grote hoogte. Het bereik van 135 ton/meter levert prestaties die vergelijkbaar zijn met die van grotere kranen, terwijl het kleinere frame hem geschikt maakt voor installatie op kleinere vrachtwagens en veel laadvermogen biedt, wat normaal niet gebruikelijk is in deze marktsector.”